Leta i den här bloggen

onsdag 8 december 2010

Kort pass

Tränade Nonne med clickern både i måndags och kort idag. I måndags red jag först barbacka i ridhuset, för att inte lägga tryck på hans bogblad vilket tydligen varit ett av problemen som orsakat hans hälta. Vi red runt i skritt och galopp, han har så himla lätt galopp så det är inga problem att sitta kvar även barbacka. Skulle nog kunna tänka mig att hoppa honom barbacka också.

Efter en liten stund hoppade jag av och så körde vi igång med klickern. Tyvärr hade jag köpt ett nytt godis (ekologiskt hästgodis från Granngården) som inte föll Nonne i smaken. Alltså inte fullt lika entusiastisk som dagen innan. Vi gjorde några vändor i alla fall och jag övade honom på att stå snällt och inte tigga.

Idag tog jag inte ut honom eftersom det var dressyrträning i ridhuset. Vi tränade lite i boxen istället, denna gång med morotsbitar istället vilket han älskar. Han blev lite väl entusiastisk så vi fick verkligen kämpa med stå snällt och inte tigga. Gick så bra som jag kan förvänta mig idag, med andra hästar runt om.

Surt är att de andra hästarna redan bitit sönder Nonnes nya regntäcke, redan dag 2. Suck. Dessutom hade han sitt finaste fleecetäcke under och det är numera också i trasor. Ska köpa en flaska No bite och se om det kan fungera.