Leta i den här bloggen

lördag 14 augusti 2010

Clinic

Tillbringade eftermiddagen i Karlshamns ridklubbs ridhus på hoppclinic med Peter Ericsson. Clinicen började med fyra yngre hästar och Peter gick igenom hur man tränar unghästar för att komma vidare i hoppningen. Blev lite förvånad över att ryttarna (tre av dem i alla fall) hade rätt dålig sits och koll på hästen. Men dyra kläder och en massa utrustning hade de förstås. Och rätt nerviga hästar. Kände mig mycket nöjd med snälla Nonne efter att ha sett deras hästar stirra omkring. Han är kanske inte den snyggaste hästen, men hur cool som helst för att bara vara sex år. Fick i alla fall en väldig massa tips och blev supersugen på att börja träna mer med honom. En paddock är ett måste! Jag är inte skogspromenadstypen, åtminstone inte just nu.

Efter unghästarna var det dags för de lite mer rutinerade hästarna. En tjej kom från KLRK, Moa Zalar och hennes häst Cabanel. Har inte sett dem så mycket innan, men hon var jätteduktig. De hoppade såklart mycket högre än unghästarna och den nivån är ju Nonne och jag definitivt inte på, men det kom en hel del nyttiga tips ändå. Peter var bra att lyssna på och jag är SÅ glad att jag åkte dit trots att jag tvekade före, eftersom Carro fått förhinder.

Tog ett par kort men inget blev bra så jag lägger inte upp.

På väg hem stannade jag vid stallet och tittade till hästarna. Nonne kom fram och ville ha kel och givetvis kom Desterny och Mirre också, de kan ju aldrig låta bli. Nonne blev sur och jag hamnade emellan när Desterny surade till och sparkade. Inte skönt för mitt ben, men är mycket glad för att hon inte siktade högre...