Leta i den här bloggen

fredag 20 augusti 2010

Hoppträning

Igår var det dags för terminens första hoppträning. Höll till ute i paddocken, skönt att kunna vara ute så länge som möjligt. Detta gjorde dock att vi fick ganska kort framridningstid, eftersom vi skulle hinna hoppa så mycket som möjligt innan det blev mörkt.

Nonne var ganska seg i början, mycket att titta på, andra hästar och farliga slangar. Red nog inte fram tillräckligt länge heller, kände mig lite bortkommen med de nya ryttarna så det blev mest lite volter här och där och något varv i galopp åt varje håll. Kände inte riktigt att jag hade honom med mig. Ändå var det en sval kväll, så jag vet inte varför han kändes så trött. Eller så är han bara lat helt enkelt.

Började med att hoppa två låga kryss med bommar emellan, som uppvärmning. Andra varvet hade Nonne fått upp farten och försökte sig på ett litet bocksprång. Efter det red vi samma hinder, nu som räcken, men i en åtta istället, två varv. Gick ganska bra det med, han hoppade snällt, även om det inte var supersnygga hopp direkt.

Sist av allt hoppade vi bana, totalt 7 hinder. Det gick inte så bra för oss. Nonne vägrade redan på andra hindret, en läskig oxer. Dels var det plastbommar (som låter mycket när det skvätter grus) och dessutom en tittig "soluppgång". Tre gånger vägrade han, sen fick jag till slut över honom. Resten av banan hoppade han, men jag hade ingen framåtbjudning, kändes mest som slängig galopp och jag fick driva hela tiden. Suck.

Andra varvet tog vi bara de tre första hindrena eftersom jag tyckte han verkade trött. Då vägrade han i alla fall inte på oxern, alltid nåt. Men måste få upp framåtbjudningen på honom, hmm... Får läsa på lite om det.

Idag tog jag ledigt från jobbet, så åkte vi till Kalmar och shoppade renoveringsgrejer till huset och ett bord till utemöblerna. Hann även med en sväng in på Hööks, där jag hittade transportskydd, sporrar, massageborste (perfekt att ta bort hår med när de fäller!) och nytt nosludd till tränset.

Ska köra till stallet nu och prova transportskydden och promenera en runda med honom, så han får gå av sig lite av träningen igår.